Dit zijn de algemene leverings- en verkoopsvoorwaarden (“de Voorwaarden”) toepasselijk op de levering van goederen en diensten door CENTRIC BELGIUM N.V. (“Centric Belgium”), met maatschappelijke zetel te Oostkamp, Siemenslaan 12, tegenover zijn klanten (“de Klant”).
1. Toepassing
1.1 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle goederen en diensten van Centric Belgium, behoudens meer specifieke afspraken tussen Centric Belgium en de Klant die hiervan afwijken of hiermee onverenigbaar zijn. De Klant aanvaardt dat deze Voorwaarden zijn algemene (aankoop)voorwaarden zullen primeren.2. Verbintenissen
2.1 De door de vertegenwoordigers van Centric Belgium aangegane verbintenissen zijn slechts geldig na schriftelijke bevestiging van Centric. De gegevens van folders, catalogi en prijslijsten worden enkel bij wijze van informatie gegeven. Centric Belgium is slechts gebonden door de aanvaarding van de bestelling.3. Garantie
3.1 Centric Belgium garandeert dat de leveringen van goederen en diensten op een professionele wijze worden uitgevoerd en dat het de normale zorgzaamheid aan de dag zal leggen om de diensten uit te voeren in overeenstemming met de overeengekomen specificaties. Centric Belgium zal geleverde zaken of diensten die niet in overeenstemming zijn met deze garantie, en die binnen de 30 kalenderdagen na het tijdstip van aanvaarding, of, bij gebreke daarvan, binnen de 30 kalenderdagen na de uitvoering van de levering van goederen en/of diensten, door de Klant schriftelijk en duidelijk ter kennis worden gebracht, corrigeren, tenzij anders gespecificeerd in bijzondere afspraken. Klachten met betrekking tot een eenvoudig waarneembaar gebrek of niet-conformiteit van een geleverde zaak of dienst dienen binnen de 8 kalenderdagen na de levering van de zaak of de dienst schriftelijk te worden overgemaakt.3.2 Voor goederen of diensten die door Centric Belgium bij een leverancier betrokken worden en aan de Klant geleverd worden, zijn de garanties en verantwoordelijkheden toepasselijk die door de leverancier worden bepaald. Centric Belgium geeft hiervoor geen andere garanties.
3.3 Centric Belgium geeft geen garantie, en is niet verantwoordelijk, in geval van overmacht, waaronder niet-limitatief begrepen is: overheidsbeslissingen, telecommunicatiestoornissen, stakingen en ongebruikelijke verkeersproblemen.
4. Uitvoeringstermijnen, levering en consignatie
4.1 Alle tijdschema’s en termijnen welke in de door Centric Belgium opgestelde documenten worden weergegeven, zijn opgesteld in het kader van de veronderstellingen die Centric Belgium in aanmerking neemt voor de relevante dienstverlening en levering van goederen. De uitvoering is afhankelijk van een aantal onzekere factoren, en deze termijnen vormen bijgevolg een indicatieve benadering. Eventuele overschrijding van de indicaties geeft geen aanleiding tot schadevergoeding, noch beëindiging van de contractuele relatie. Indien de Klant een bestelling annuleert vooraleer Centric Belgium op enigerlei manier de uitvoering ervan heeft aangevat, zal de Klant een schadevergoeding van 20% verschuldigd zijn.5. Vergoeding
5.1 BTW en andere belastingen of heffingen, kosten voor communicatie, vertaling, opleiding, verplaatsing en verblijf, en in het algemeen aantoonbare voorschotten, zijn niet inbegrepen in begrote prijzen of tarieven, tenzij uitdrukkelijk anders werd bepaald. Meerprestaties waarvan de vergoeding niet uitdrukkelijk is overeengekomen zullen op regiebasis worden vergoed aan de op dat ogenblik bij Centric Belgium geldende tarieven. Prijzen voor hardware zijn ‘ex warehouse’ bij Centric Belgium.5.2 Elke opgegeven prijs dient beschouwd te worden als een prijsbegroting of budget, en zal geen bindende doch slechts een indicatieve waarde hebben. Prijsvoorstellen zullen in elk geval slechts een geldingsduur hebben van 30 dagen.
5.3 Centric Belgium behoudt zich het recht voor om haar tarieven jaarlijks aan te passen aan de index.
6. Betalingsmodaliteiten
6.1 Diensten die geleverd worden op basis van een mandag- of uurtarief, zullen door Centric Belgium worden gefactureerd op basis van de prestatiestaten van zijn medewerkers. Diensten die geleverd worden tegen vaste prijs zullen worden gefactureerd in overeenstemming met het overeengekomen betalingsschema.6.2 De Klant zal de verschuldigde bedragen binnen de 30 dagen na factuurdatum voldoen. Bij niet-betaling op de vervaldag zijn van rechtswege en zonder ingebrekestelling intresten verschuldigd aan de intrestvoet uit de wet van 02/08/2002, berekend vanaf de factuurdatum tot de dag van de volledige betaling.Evenzeer zal de koper in dat geval van rechtswege en zonder ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding overeenstemmend met 15% van het factuurbedrag verschuldigd zijn met een minimum van 50 euro. Bovendien kan Centric Belgium, bij niet-betaling van een factuur op de vervaldag, beslissen om alle verdere prestaties en verdere leveringen en/of dienstverlening zonder voorafgaandelijk ingebrekestelling te schorsen.
6.3 Bovendien heeft Centric Belgium het recht om bij volgehouden wanbetaling de overeenkomst van rechtswege zonder voorafgaandelijk ingebrekestelling schriftelijk te beëindigen zonder dat de Klant schadevergoeding kan eisen, onverminderd het recht van Centric Belgium om winstderving voor het nog niet uitgevoerde gedeelte van de verbintenissen, met als minimum de helft van de vergoeding welke voor deze resterende verbintenissen is voorzien, te vorderen.
6.4 Indien een gedeelte van een factuur te goeder trouw wordt betwist, dan zal het onbetwiste gedeelte onmiddellijk betaald worden zoals hierin voorzien. Na afhandeling van de betwisting, zullen alle bedragen die verschuldigd zijn aan Centric Belgium, worden betaald met inbegrip van de hoger vermelde intresten, en zulks te rekenen vanaf de dag waarop de bedragen verschuldigd waren. Facturen dienen betwist te worden binnen een periode van 14 dagen vanaf hun dag van uitgifte, zoniet zullen ze worden beschouwd als geaccepteerd.
6.5 De taken die door Centric Belgium worden uitgevoerd, zullen worden uitgevoerd volgens de gangbare industrieregels, uitgaande van de eventuele specificaties en de assumpties van de dienstverlening. Gelet op de complexiteit van de typische IT-dienstverlening, kan Centric Belgium niet bij voorbaat garanderen dat specificaties in alle omstandigheden exact gerealiseerd zullen worden. Wel zal Centric Belgium zijn professionele kennis aanwenden om gevraagde oplossingen zo redelijk mogelijk te realiseren of te benaderen.
7. Aansprakelijkheid
7.1 Eisen tot schadevergoeding met betrekking tot leveringen van goederen en diensten, moeten binnen een termijn van 1 maand na de ontdekking van de oorzaak ervan en uiterlijk binnen een termijn van 3 maanden na de expliciete of impliciete aanvaarding van de betreffende goederen of prestatie, aan Centric Belgium worden medegedeeld. Vermits hardware ‘ex warehouse’ wordt geleverd, draagt de Klant de risico’s zodra de goederen de magazijnen van Centric Belgium verlaten en gebeuren activiteiten van Centric Belgium zoals laden, lossen of vervoer, in dit kader op naam van, voor rekening van en op kosten van de Klant. Alle prestaties en leveringen van Centric Belgium maken behoudens andersluidende specifieke contractuele bepalingen, een middelenverbintenis uit.7.2 Centric Belgium’s totale en gecumuleerde aansprakelijkheid voor bewezen directe schade of verlies, voortvloeiend uit wanprestatie, onrechtmatige daad of enige andere grond, is, hoe dan ook, beperkt tot een maximumbedrag van 10% van het bedrag dat door de Klant aan Centric Belgium verschuldigd is uit hoofde van de diensten in het kader waarvan de schade is opgetreden.
7.3 Centric Belgium is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade welke door de Klant aangevoerd zou worden als gevolg van uitgevoerde diensten. Als indirecte schade wordt onder meer beschouwd: winstderving, onderbreking van bedrijfscontinuïteit, claims van derden, verlies van gegevens, uitwijk- of vervangingskosten en andere vormen van gevolgschade verband houdend met of voortvloeiend uit de levering, uitvoering of het gebruik van de geleverde goederen of diensten, of voor vertraging in de levering, tenzij zulke schade of zulk verlies te wijten is aan opzet van Centric Belgium.
7.4 Centric Belgium zal nooit verantwoordelijk zijn voor schade die geheel of gedeeltelijk te wijten is aan een tekortkoming van de Klant zelf of van derden, of die door hen vermeden of beperkt kon worden. De Klant is verantwoordelijk voor de uitvoering van de nodige maatregelen betreffende veiligheid, back-up en algemeen beheer van zijn IT-systeem.